Roh Study Week


Wahai diri, jangan persiakan nikmat Islam dan iman yang dikurniakan kepadamu. Indahnya Islam, amat menitikberatkan sesuatu perkara yang memang perlu dititikberatkan. Mudah bicara, amalkan ajaran Islam insya Allah kita akan selamat.

Sebagai seorang mahasiswa Islam, apa yang Islam titikberatkan kepada kita?

  1. Akademik
  2. Dakwah

Jangan dikurangkan sedikitpun dari dua elemen ini. Ini amanah yang kita tanggung selagi mana kita bergelar pelajar ataupun mahasiswa Islam.

Memandangkan sekarang aku berada di dalam fasa 'Study Week', jadi tidak berhajatpun nak berceloteh panjang. Cuma ingin berkongsi sedikit suara hati.

Di fasa ini, usahalah semampumu, gunakan masa yang ada untuk menelaah kembali silibus pelajaran. Refresh semula apa yang kita timba sebelum ini di dalam kelas. 

Mengapa kita perlu cemerlang Akademik?

  • Ini adalah syiar kita. Akademik juga adalah satu daripada cabang dakwah. Sebagai seorang mahasiswa Islam yang memikul amanah dakwah dibahunya, mata-mata masyarakat memerhatikan kita. Jika kita cemerlang akademik, barangkali kita akan dijadikan contoh teladan. Dakwah kita akan lebih lunak dan mudah untuk diterima. Jika kita gagal, barangkali ia akan menimbulkan fitnah kepada Islam itu sendiri. Mungkin pelbagai tohmahan akan kita dengari.
  • Menuntut Ilmu sebaik mungkin hingga akhirnya ilmu ini kita dapat manfaatkan kepada Islam semula. Ilmu yang dituntut ini bukanlah untuk kemajuan diri semata-mata, tetapi juga untuk agama Allah. Rugi, kita bukan belajar semata-mata untuk mendapatkan kerja dan gaji yang baik. Lebih besar dari itu, kita mahu memastikan dengan bidang kemahiran yang kita pelajari, kita mampu menyumbangkan kepada Islam.

Di sinilah perlunya akan USAHA dan ATTITUDE yang baik.

Indahnya Islam..

Allah melihat kepada usaha kita, bukan kepada keputusan akhir. Kerana usaha itu adalah batas kemampuan kita. Sedang setiap keputusan terpulanglah kepada Allah yang Maha Kuasa. Keputusan itu hak Allah. Apa yang penting, kita tunaikan dahulu hak kita iaitu usaha itu sendiri.

Andai kita ditakdirkan gagal ataupun kurang cemerlang walaupun setelah berusaha sebaik mungkin..

LA TAHZAN!

Tuhanku Allah! tiada lain melainkan DIA.

CGPA bukan tuhanku!
Kata-kata manusia bukan tuhanku!
Kemuliaan dan pujian bukan tuhanku!

Masya Allah, indahnya Islam. Teruskan berusaha, Allah sedang menilai kamu (:

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...