Berdoalah setelah kau bersuci (:



 إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ
Maksudnya: "Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri."
Al-Baqarah: ayat 222



اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنَ التَّوَّابِينَ
Maksudnya: "Ya Allah, jadikanlah aku termasuk golongan orang-orang yang bertaubat kepada-Mu."

   Ya Allah, jadikanlah aku termasuk golongan orang-orang yang bertaubat kepada-Mu supaya tumbuh di relung hatiku rasa cintakan ibadah, berbuat baik, supaya aku bersemangat menerapkan syariat-Mu dalam hidupku, agar diriku tetap teguh memegang kemurniaan aqidah sepanjang hidupku. 

   Ya Allah, jadikan aku termasuk golongan orang-orang yang bertaubat kepada-Mu agar jiwaku selalu patuh kepada-Mu, agar hatiku sentiasa cenderung kepada agama yang benar, agar fikiranku selalu merenungkan tanda-tanda kekuasaan-Mu di alam ini.

    Ya Allah, jadikan aku termasuk golongan orang-orang yang bertaubat kepada-Mu agar tumbuh nilai-nilai taqwa dalam diriku di setiap langkah hidupku, agar aku istiqamah mengingati diri-Mu di semua keadaan kehidupan yang aku jalani sepanjang hidupku.

   Ya Allah, jadikan aku termasuk  golongan orang-orang yang bertaubat kepada-Mu agar diriku benar-benar mampu menghindari perilaku dosa, kejahatan dan moral buruk dalam hidupku, agar aku disucikan daripada pemikiran negatif, hasad, dengki, sombong, iri hati dan seumpamanya.

   Ya Allah, jadikan aku termasuk dalam golongan orang-orang yang brtaubat kepada-Mu agar mata hati dan fikiranku selalu merasa bahawa Engkau melihat dan memerhatikan semua gerak-geriku dalam kehidupan ini dan mengetahui apa yang tersimpan di sebalik dadaku. 

   Ya Allah, jadikan aku termasuk golongan orang-orang yang bertaubat kepada-Mu agar semua amal perbuatanku bertabur kebaikan, agar amal ibadahku tetap di jalan yang benar, agar tunduk patuhku tulus ikhlas, agar semua amalan sepanjang kehidupanku memperoleh redha-Mu, sama ada di dunia mahupun  akhirat.


وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَطَهِّرِين
Maksudnya: "Dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang mensucikan diri."

   Dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang mensucikan diri supaya tumbuh di dalam diriku rasa cintakan kebersihan, sama ada bersih zahir mahupun batin, agar keperibadian dan moralku bersih, agar hati dan jiwaku jernih.

   Dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang mensucikan diri supaya perilaku zahirku bersih daripada tindakan moral rendah dan keji, supaya semua jejak langkahku suci daripada kemarahan-Mu.

   Dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang mensucikan diri supaya niat hatiku suci dari kedengkian, kesombongan, iri hati, hasad dan kejahatan-kejahatan keji yang tersembunyi di sebalik dadaku.

  Dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang mensucikan diri supaya perilaku zahirku gigih mengerjakan kebaikan, semangat menerapkan ajaran syariat, istiqamah di jalan kebenaran dan gigih menjalankan ibadah.

   Dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang mensucikan diri agar jiwaku tulus dalam mengerjakan sesuatu, khusyuk dalam beribadah, jernih menjalankan semua perintah agama, suci meniatkan segala amalan dalam kehidupan.

   Dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang mensucikan diri agar semua jejak langkahku mewujudkan amal kebaikan, agar semua niat hati dan jiwaku mewwujudkan amalan ikhlas, demi menggapai redha-Mu.



dipetik  dari;
Menyukat Solat Diri (Jilid 2) 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...